نشست شورای پژوهشی با موضوع "مدیریت دارایی‌های عمومی؛ بررسی مولدسازی دارایی‌های غیرمنقول دولت" برگزار شد
نشست شورای پژوهشی با موضوع "مدیریت دارایی‌های عمومی؛ بررسی مولدسازی دارایی‌های غیرمنقول دولت" برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز، نشست شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با عنوان "مدیریت دارایی‌های عمومی؛ بررسی مولدسازی دارایی‌های غیرمنقول دولت" با ارائه بهاره فهیمی، پژوهشگر گروه پژوهشی نظام‌های نوین برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و مدل‌سازی این مرکز برگزار شد.

در ابتدای این نشست، این پژوهشگر ضمن بیان فرآیند انتخاب موضوع و فعالیت‌های انجام شده در این پژوهش، به اهمیت موضوع مدیریت دارایی‌های عمومی دولت در ایران و جهان اشاره نمود و تاکید کرد: با توجه به محدود بودن میزان دارایی­های در اختیار دولت­ها، لازم است رویکردهای نوینی شکل بگیرد تا دولت­ها را ملزم به استفاده بهینه از دارایی‌ها نماید. دولت­ها وظیفه دارند به نحوی از دارایی‌های خود استفاده کنند که علاوه بر تامین و ارائه خدمات ضروری به آحاد جامعه، اهداف دیگری مانند تقویت بودجه عمومی و افزایش سرمایه­گذاری­های تولیدی و زیرساختی را دنبال نمایند.

وی ادامه داد که در کشور ایران هم به دلیل تحریم‌های خارجی و وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی این ضرورت ایجاد شده است تا استفاده بهینه از دارایی‌های دولت مورد توجه سیاست­گذاران قرار بگیرد.

بهاره فهیمی ضمن تعریف انواع مختلف دارایی‌های عمومی خاطرنشان کرد: به طور کلی مدیریت دارایی­ها، چند مرحله اصلی شامل فرآیند توسعه، بهره­برداری، نگهداری، ارتقاء و فروش دارایی­ها، تعریف سطوح مطلوب خدمات جامعه، کاهش سرمایه‏گذاری اولیه و هزینه­های بهره­‏برداری از دارایی­های موجود و بیشینه­کردن استفاده از دارایی را دربر می­گیرد.

این پژوهشگر گروه پژوهشی نظام‌های نوین برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و مدل‌سازی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری مواردی  همچون عدم اندازه‌گیری ارزش دارایی‌ها توسط سازمان‌های دولتی،  ناهمگونی در مدیریت دارایی‌ها، ، عدم مشارکت  عمومی در فرآیند مدیریت دارایی­های دولت، تأثیر عوامل مختلف بیرونی مانند نفوذ سیاسی و عدم برقراری تعادل میان روش­های رفع نیازهای کوتاه‌مدت و برنامه‌ریزی بلندمدت را از جمله مهم‌ترین چالش‌های  مدیریت دارایی‌های عمومی در ایران قید کرد.

وی در ادامه به پیشنهاداتی پرداخت و گفت: با توجه به پراکندگی و تعدد قوانین و آیین­نامه­های حوزه مدیریت اموال و عدم پرداختن همه‌جانبه به  موضوع مدیریت دارایی‌های عمومی دولت، پیشنهاد تصویب یک قانون دائمی و همه جانبه در حوزه مدیریت دارایی‌های دولت را پیشنهاد داد.

در ادامه نشست سایر پژوهشگران و صاحب‌نظران حاضر در نشست به ارائه انتقادات و پیشنهادات خود در مورد موضوع پژوهش به بحث و تبادل نظر پرداختند.

لازم به ذکر است این نشست به همت اداره کل پژوهش‌ها و کاربست یافته‌های پژوهشی و گروه پژوهشی نظام‌های نوین برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و مدل‌سازی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در روز یکشنبه 26 شهریورماه 1402 در سالن عظیمی با حضور مدیران و پژوهشگران مربوطه به صورت حضوری برگزار شد.

 


شنبه 25 شهریور 1402 (8 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.